اقدام شیاِئومی جهت قفل کردن و از دسترس خارج کردن برخی محصولاتش در کشورها و مناطقی از جمله کوبا ، ایران ، سوریه ، کره شمالی ، سودان و کریمه بوده و هیچ بازار خاص دیگری را هدف قرار نمی دهد به گفته این شرکت این امر جهت جلوگیری از قاچاق در بازارهای خاکستری است و هدف ان حفظ امنیت کاربران است.  سخنگوی ای شرکت روز یکشنبه به خبرگزاری گلوبال تایمز ابراز داشت "قصد ما این است که از امنیت داده های کاربران محافظت می کنیم".

این بیانیه پس از آن منتشر می شود که برخی رسانه ها گزارش داده اند که این شرکت سازنده تلفنهای همراه چینی محصولات خود را در کشورها و مناطقی که قبلاً ذکر شده ، مسدود خواهد کرد ، در واقع کشورهایی که این شرکت به شکل رسمی  در آنجا حضور ندارد .

بنظر میرسد با این سیاست شیائومی , مشتریان و نمایندگان رسمی این قول سازنده اجازه ندارند هیچ محصولی را به آن کشورهای و مناطق نامبرده ممنوعه صادر کنند. با این حال ، بر اساس گزارش رسانه ها ، بازار خاکستری در سال های اخیر در حال گسترش است و برای مشتریان بسیار متداول بوده است که دستگاه های شیائومی را در یک منطقه خریداری کرده و در منطقه ای دیگر از آنها استفاده کنند.

تلفن قفل شده شیائومی

برخی رسانه ها اقدام اخیر شیائومی برای قفل کردن گوشی های خود را به "حوزه قضایی بازوهای بلند آمریکا" نسبت داده اند و گمان می کنند که واشنگتن به شرکت چینی فشار می آورد تا تلفن های مورد استفاده در آن کشورها و مناطق تحریم شده را مسدود کند.

در پاسخ اما شیائومی میگوید , به طور موقت برخی تلفن های هوشمند را قفل کرده است تا از قاچاق احتمالی که به امنیت اطلاعات کاربران و حقوق مصرف کنندگان لطمه می زند جلوگیری  کند. سخنگوی شرکت نامبرده اعلام کرد: در حال حاضر تحقیقات به نتایج قابل توجهی رسیده است و قفل دستگاه های آسیب دیده را می توان  باز کرد.